söndag, mars 28, 2010

När våren kom till oss

Här borde jag såklart ha inlett med en bild på den stora vita vasen med påskris som nu möter den som kommer in i vår hall. Riset som är fyllt med små platta plåtägg i vitt, gult, grönt och rött. Vart och ett omsorgsfullt dithängt av Filip och Vilma. Helst minst tre på samma gren. Eller en bild på vår ovanligt prydliga tvättstuga/groventré där hatthyllan plötsligt känns så luftigt lätt och ljus. Där flera krokar till och med är tomma. Där de förut överfulla hyllorna nu i stället pryds av färgglada, lite tunnare mössor.

Men det blir inga bilder alls i dag. Sorry, men jag orkar inte. Jag sitter där jag sitter i soffan och jag har inga planer på att resa mig upp förrän det är läggdags. Det är nämligen första gången i dag som jag sitter ner sånär som på vid matbordet. Våren har denna helg tagit mig med storm och när vi i dag vaknade till sommartid, ja då kunde jag inte längre bärga mig trots det smattrande ljudet av regn mot fönstret. Ingen har gått säker för mig på min vårliga framfart. Overaller har rumlat runt i tvättmaskinen. Tjockmössor har bytt plats med de tunnare i korgarna på hatthyllan. Våra vinterjackor har förvisats ut i förrådet och tvättmaskinen har tagit ytterligare några varv med sånt där som aldrig hinner tvättas annars.

Och så ÄNTLIGEN har jag gjort det som bara växt sig till ett större och större och större projekt – både i mitt huvud och framför mina ögon.

Ni förstår, vi har en bastu, och in till den en mörk glasdörr som visserligen förvillar men ändå gör att man därinne anar (läs: har kunnat ana) klädhögarna... Vår bastu är nämligen ett ypperligt ställe att förvara saker på – tyvärr – men bor man som vi i ett hus byggt på 80-talet så finns där inte så mycket andra förvaringsutrymmen. Hursom, bland annat finns lådor med barnens urvuxna kläder där. Nu sparar vi såklart inte allt men de allra bästa godbitarna vill jag för alltid kunna smyga in till och ta fram när jag så vill och sniffa på. Och minnas. Nu var det nära nog ett år sedan en rejäl rensning gjordes så i dag slog jag på stort och har i timmar ordnat och donat och fixat och trixat så att antalet lådor trots alla nytillskott är oförändrat, innehållet i dem genomgånget och lite omflyttat och så står där stora påsar som ska Traderas eller säljas på loppis/skänkas och det känns med ens så lätt och luftigt även inombords. Jag gillar ju att ha stenkoll och då även alla tre små grynens garderober nu är genomgångna och utsorterade på allt urvuxet så har jag just nu den där totala överblicken över läget som jag gillar så.

Loppis, ja. Vi har ju testat det två gånger tidigare och om ett par veckor är det åter dags! Bord är bokat och det kommer denna gång till stor del fyllas med barnkläder men även med ett och annat från förrådet/garaget som även de ska få sig en vårlig genomgång nu till påsk. Vi är livsfarliga när vi väl sätter igång :)

Skämt åsido, men finns det något bättre än att denna årstid få plocka bort allt det vintriga, köra bort gammalt skräp, rycka upp ljung och barriga saker ur krukor och fönsterlådor och ersätta dem med något litet och vitt i knopp, sopa ur garaget och sen ställa allt i ordning. Redo att möta varmare tider. Utetider.

Även om vindarna inte varit jättevarma så känns det ändå i luften - och härinne - att detta är helgen då våren kom till oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tillbaka i bloggvärlden:
http://starfamilys.blogg.se
Kram /A med sessorna