måndag, mars 01, 2010

Vårmånaden mars

Med ett frågetecken efter kanske för att kika ut genom fönstret i dag är nära nog så långt från vår man kan komma. En liten snöstorm har under natten svept in och fyllt på det tidigare snötäcket med ytterligare dryga decimetern... Och vi som har tokskottat vår altan under helgen. I korta pass för oj, vilken blytung snö det varit. I går eftermiddag var den i alla fall trären på sina ställen och jag såg för mitt inre hur jag och de små snart, snart kommer sitta där och eftermiddagsfika lapandes vårsol som är så stark för ögonen att vi rentav kanske måste veva ner den chokladbruna markisen en bit... Kanske var det sällskapet av fågelkvitter under skottandet som fick mig av skena iväg så i tankarna. För ni har väl hört? Det må vara snö så det går över hela Vilmas längd men något har ändrats den senaste veckan för varje morgon hör man kvittrande läten som vittnar om vår.

Ända tills i morse då. Då hördes ingen fågeldrill. De stackarna hade nog tagit skydd någonstans för det enda som hördes var vinande vindar. En snabb titt ut och jag insåg att det där altanfikat nog får vänta ännu ett slag. TIll att börja med på ny skottning...

Som om inte snöstorm vore nog vaknade jag också tidigt av en släng av magsjukan! Hur otroligt är inte det? Nästan en vecka efter de små, det här måste ju vara en ny bacill. Och jag som skämtade om det i ett annat inlägg... det ska jag aldrig mer göra för fy attan, vad trist det är att vara sjuk. Mitt tjyvtjocka tillstånd har dessutom sällskap av en envis huvudvärk så i dag är Erik hemma för vård av sjuk fru. Han tog barnen med på en liten tur nu på förmiddagen så jag skulle få vila, MEN så dålig jag är på det! Har nästan glömt hur man gör. Läste lite tidningar som låg under soffbordet och det kändes som ren och skär lyx – om det inte varit för illamåendet då...

För tillfället är jag på benen och låtsas vara åtminstone lite frisk. Har bäddat och sitter nu och väntar på att huset ska fyllas av liv och ljud.

Hoppas ni har en bra - och frisk måndag! Glöm inte att uppskatta det, det ska jag göra extra så fort jag bara kan titulera mig frisk igen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Samma här... magsjuka alltså. Simon förra veckan och vi denna... urk... men men... våren ser vi fram emot :-)
Kramar viktoria

Anonym sa...

Men hua vad det verkar cirkulera hemska magbaciller den här vintern :-/

Skönt att Erik kunde vara ledig och ta hand om dig och lilla barnaskaran. Hoppas du mår bättre idag dock.

Och jag har också hört kvittret. Underbart!

Kram