onsdag, juni 23, 2010

I vårt kök just nu...

...eller snarare i går kväll, taget från vår altan. Började skriva ett inlägg då men när näsan mer och mer närmade sig tangentbordet insåg jag att sängen var ett bättre ställe för mig ;) Det har blivit långa dagar med sena kvällar de senaste veckorna. Den här veckan är dessutom väldigt speciell då det är veckan med stort V...

När vi strax före midnatt gick upp igår gapade till sist köksskåpen tomma. Innehållet finns placerat lite här och var vilket jag ju då inte alls gillar men snällt accepterar då jag tänker några dagar framåt. Eller kanske veckor snarare... Hursom. Uterummet och matrummet är där vi nu sitter och äter. Funkar finfint och barnen stortrivs och tycker allt är hur knasigt och roligt som helst. I matrummet har vi också lyckats gömma några vita backar med mat i, bredvid mikron som inte alls gick att gömma utan står som ett stort surrande monster på en hylla.
I tvättstugan har jag lyckats fixa i ordning ett nästan lite mysigt tillfälligt kök. Eftersom jag är en stor vän av ordning har jag försökt piffa lite runtom så att vi ska trivas när vi står och diskar i tvätthon och med öppen dörr, sommarvarma vindar och fågelkvitter utanför har första dagens diskande faktiskt funkat bättre än jag trodde. Nästan lite semesterliving liksom. Här ska tilläggas att jag, likt en riktig miljöbov, häromdagen shoppade loss på lite pappertallrikar vilket var oerhört bekvämt efter dagens lunch.

Efter första kökslösa dagen kan vi åtminstone konstatera att vi logistikmässigt har lyckats få till det och det är en skön känsla. Sa jag förresten att vår gamla frys och kyl står i hallen? Inte vidare estetiskt men ack så bekvämt att i alla fall inte behöva ha dem i garaget.

I morse kom min och Eriks pappa hit. Eriks pappa för att riva, min pappa för att sköta markservicen med barn och mat tillsammans med mig. Det går undan när Erik och hans far sätter igång för nu, några timmar senare är vårt kök ett fyrkantigt, tomt rum och allt som en gång fanns i köket ligger redan på tippen. I morgon bitti går startskottet för påbörjandet av det nya och det känns härligt att redan gå åt rätt håll. Golvläggning står på schemat fram till lunch då vi bryter för att såklart fira Midsommar.

På tal om Midsommar. Det sista vi i kväll hörde uppifrån innan bustrollen Filip och Vilma somnade var följande:

-Vilma, i morgon är det Midsommarafton. Då ska vi dansa runt granen och sjunga Små grodorna.
-Nä, Vimma inte sunga glodor. Vimma sunga: Manboy Manboy jo kän kål me manboy. Åooo, manboy.
- *fniss från Filip* Nej Vilma, man sjunger inte Manboy när man dansar runt granen.
-JOO. DET GÖR MAN VISST DET!!!
:)

Inga kommentarer: