söndag, september 05, 2010

Monsterveckan

Så var det söndag på monsterveckan. Monsterveckan med den gyllene helgen…

Det är otroligt intressant att ibland tänka tillbaka på vissa saker och inse att fastän man tycker man är samma person som för några år sedan så är man det inte helt och fullt. Och konstigt vore det väl om man inte ändrat sig en smula. Trots allt borde man som trebarnsmamma ha fått med sig en viss erfarenhet. Dessutom har man nog utvecklat sidor som simultanförmåga, ork och inte minst inställning. Nu funkar det inte alltid att vara trött. Man måste orka och orkade gjorde jag denna vecka när Erik for till Stockholm på kurs och jag plötsligt var hemma själv med tre små. Dessutom förkyld, vilket visserligen hade börjat bättra sig lite när han åkte. Och med inskolning på dagis för liten Vilma. Och dessutom – som grädde på moset – med hantverkare här som ÄNTLIGEN skulle förvandla det kalla gråa kaklet till vitt. Dålig tajming men ändå väldigt välkommet.

En snäll mormor och morfar kom dock hit första kvällen och stannade över natt vilket såklart var jätteskönt för en mörkerfegis som jag… Ja, jag erkänner att jag trots mina snart 34 år faktiskt fortfarande tar en liten titt under sängen innan jag lägger mig om jag är själv hemma. Och sover med fönsterlampan tänd. Och kollar så någon inte gömt sig i bastun. Eller garderoben. Lika bra att försäkra sig liksom :)

Efter en späckad torsdag med storhandlig, storstädning och två turer in till stan hade Filip, Vilma och jag pappavaka ända tills han äntligen kom vid niosnåret! Galet efterlängtad av oss alla som dock hade haft toppen dagar fyllda med mycket kul ändå. Men oj, vilken skillnad det är att vara två… Särkilt som Vilma nu börjat vakna till ett par gånger på nätterna sedan dagisstart. Detta blev lite trixigt sista natten då Alvin och hon vaknade ungefär samtidigt men det löste sig och de somnade båda två gott om medan jag, som tyckte jag hörde ett skumt ljud, inte somnade mer efter fem…

Sen överraskade Erik oss med att vara LEDIG på fredagen och vi har nu haft en visserligen välfylld men ack så mysig långhelg tillsammans! I fredags kom också kakelnissarna för att göra klart och jag lovar – bilder på köket ska komma när det är helt färdigt. Nu ska vi äntligen få slutföra det sista som vi inte kunnat göra medan vi väntat på kaklet. Lite väv som ska upp och målas. En hylla som ska sättas upp. Sen… klart! Avslöja kan jag dock att vårt nya kakel är VITT!!! Och faktiskt ännu snyggare än det gamla! Detta tror jag dock man har övertygat sig själv om ända sedan vi insåg att vi inte skulle kunna få vår vita mosaik men detta blev verkligen superbra och vi är SÅ nöjda och lättade att denna historia är över. Bara för en dryg vecka sedan såg det dessutom ut som att vi skulle behöva riva allt kakel vilket skulle tagit massor av tid men till sist blev det beslutat att de skulle sätta över det gamla och att vi bara behövde ta ner en liten vägg. Sen har det ändå tagit galet mycket tid för Erik att koppla ur all el, montera ner eluttag, ta bort fläkten *morr* - en mardröm som även den slutade lyckligt - och så nu efteråt upp med allt igen. En renovering som definitivt kommer gå till historien som en av de längsta och i slutändan bökigaste vi varit med om.

Nu ska vi snart ta söndagskväll. Barnen är i badet och jag ska ner och fixa kvällsmat. Jag erkänner att jag är ganska trött efter ovanligt intensiva dagar men också så lycklig över att veckan är i hamn! Och lycklig över att vi har haft ovanligt flyt i vårt fixande i helgen och att vi sånär som på små tröttisar i fredags haft en hel helg med GLADA barn som inte behövt märka så mycket av allt fix då en av oss för det mesta varit med dem. Det är ju så obeskrivligt skönt när man äntligen kan bocka av saker som släpat efter längre än länge.

I morgon blir det trots ledig dag några extratimmar på dagis då det är fotografering. Jag är så innerligt sugen på att blogga i kapp om en massa saker jag inte hunnit. Kanske ska boka in en bloggtimme varje kväll den kommande veckan… Ni får helt enkelt kika in och se om jag lyckas hålla det - jag borde i alla fall få till det varannan kväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

skönt att veckan inte hade med sig något dåligt.
Kram viktoria

Anonym sa...

Boka in en bloggtimme varje kväll är effektivt vill jag lova!
Jag har haft en dejt med min dator nästan varje kväll och även om jag inte alltid bloggat så mycket själv har jag ägnat mig åt att läsa ikapp. Ja, det märker du väl...;-)

Och du var är bilder på köket?!? Vill så gärna se det färdiga resultatet.

Kram