måndag, november 01, 2010

N O V E M B E R!

Äntligen står det november i almanackan. En av årets bästa månader - och numera även den mest intensiva. Jag har faktiskt alltid gillat denna mörka, ruggiga månad. Tycker till och med att ordet i sig tillsammans med december är det "snyggaste" av årets alla månader att titta på. För sådant gör ju jag. Tittar på ord och bokstäver :)


Att få krypa in igen i värmen. Tända ljus. Mysa i soffan med filtar. Pyssla med barnen. Baka och julplanera. Blicka framåt och leva i nuet. Längta...och njuta. Jag fullkomligt älskar när alla advents-, och julsaker börjar dyka upp i affärerna och jag har inga som helst problem med att det skulle vara för tidigt. Det är ju under en så kort tid på året det är jul så då tycker jag att julfanatikerna kan få njuta!

November är ju sedan fem år tillbaka dessutom guldkantad med alla underbara minnen av de två små bebisar som i just denna månad gjort entré i våra liv. Erik, som tidigare inte varit fullt så förtjust i denna mörkaste månad som jag, har även han börjat gilla den och jag är glad att få dela mitt novembermys med honom!

När det står november är det också enligt mina egna regler tillåtet att någon gång per vecka smyglyssna på en jullåt. Pepparkakor har jag ätit i två månader och clementiner i kanske en. I helgen drack vi första julmusten och jag är galet sugen på glögg, detta år den alkoholinnehållande varianten som ju faktiskt är bättre än den saftiga.

Men mest av allt längtar jag efter att sätta upp alla stjärnor och ljusstakar. Det ÄR den bästa tiden på året. Allt blir med ens så mysigt och varmt och ombonat och det är då jag trivs som allra bäst!

2 kommentarer:

Anna E sa...

Mysnovember!! jag håller helt med :) det är ju bara December som är ännu lite mysigare!
Nu väntar mannen i soffan med GLÖGG!! första för året...med en liten touch av congac var det visst. Blir spännande att testa :)
Luktar helt underbart upp till övervåningen...
En bra avslutning på ännu en härlig tisdag med er goa mammor!

Kram på dig!!

Anonym sa...

Ibland när november känns sådär extra ruskig så brukar jag titta in här hos dig för här blir man alltid lika varm om hjärtat och speciellt kanske då i november :-)

Kram