måndag, december 20, 2010

I Pepparkakeland

Mitt lukt-, och smaksinne som för en tid sedan var borta is back och jag sniffar och luktar och smakar så jag nästan blir yr. Pepparkakssmak är bland det bästa jag och barnen vet. Erik tycker det är gott men det hamnar nog inte lika högt på hans lista som på vår :)


Pepparkaksfil är både tokigt och gott tycker Filip och Vilma och vinterfrukostarna har än så länge slunkit ner kvickt. Jag är ingen filfantast. Tyvärr. Jag har försökt och försökt och försökt men filsyrligheten faller mig inte i smaken alls. Vad synd att det inte kommit en mild yoghurt med pepparkakssmak också. Som inte är för söt… det vore något att starta dagen med.


Vad vi alla däremot sätter högt betyg på är den pepparkakskladdkaka som jag och lilla bus bakade för ett tag sedan efter recept från en härlig vän. Fantastiskt god! Kladdkaka med pepparkakssmak var en oväntad men mycket lyckad kombination som garanterat kommer göras fler gånger, då dock med lite mindre socker än vad som står i receptet. En klick grädde till och gärna någon frukt som fräschar upp det hela lite så har man ett riktigt mysigt decemberfika att se fram emot.

Och så det lilla gulliga, bruna huset. Här har kavlats och skurits och gräddats och – svurits… Nej, det där sista skrev jag bara för att det rimmade. Det slank faktiskt inte ens ur ett fucking ur min mun. Faktiskt ;) Som på räls gick hela bygget, något vi inte är vana vid när det gäller sådana här grejer. Jag är då ofta lite för het på gröten och tålamodet kan tryta oväntat snabbt men se så sött det blev! Och trevligt var det hela tiden!

Mallar utskrivna från Arla, och efter gräddning och montering körde vi sedan på hela deras koncept med polkakarameller och minimarshmallows i stället för nonstop. Ett supermysigt pyssel där alla kan vara med. Åtminstone som provsmakare, vilket här blev fallet då Filip hade fullt upp med just detta och Vilma stod och kavlade och kavlade och kavlade på den deg som blivit över när det äntligen var dags för garnering ;) Det har nu förgyllt vår köksbänk i flera veckor och skulle det gå i kras i julstöket så har vi i alla fall fått njuta länge av det.

Jag avslutar med att dela med mig av receptet på den där kakan. Kom på att man inte alltid kan säga A men inte B :) Hoppas det är ok att jag sprider detta goda Camilla?!

Ser ni vänner vad klockan är...? Vi kör uppesittarvecka i stället för uppesittarkväll härhemma. Om sex timmar vaknar barnen troligtvis. Jag hoppas få en halvtimme till i alla fall...

1 kommentar:

Anna sa...

O vilket jättefint litet pepparkakshus nu gjort. Jag har inte gett mig på det där än, får väl prova till nästa år när Filippa kan vara med.

Hoppas ni får en underbart mysig jul med de små. Sen när helgerna lagt sig så är det verkligen hög tid att boka in en ny "date". Var så längesen nu.

Stor kram