torsdag, februari 03, 2011

TACK, säger Filip!

Ojoj, veckan springer fortare än jag hinner med. I går fyllde dessutom världens bästa pappa Erik år. En trea och en femma gammal blev han och vi börjar nu leta ålderstecken på varann. Tur jag inte fyller förrän lååångt senare i år ;) Filip och Vilma tyckte det var förskräckligt att han skulle jobba på sin födelsedag men efter att vi hämtat honom på jobbet köpte vi med god libanesisk mat hem och firade. Och så grön tårta med raket i till efterrätt, noggrant beställt av Filip. Presenten han får är vår helg i Göteborg som vi LÄNGTAR efter nu…!

Denna bild hade jag tänkt slänga ut ett dygn efter olyckan men som sagt har det varit ont om tid. Den visar i alla fall en betydligt piggare Filip som efter en dag hemma från dagis åter var i fin form. Han klagar faktiskt lite över ont i nacken ibland. Vi får se hur länge det håller i sig men säkert är man öm några dagar efter en sådan smäll.

Jag berättade för honom att det var många som hade skrivit till honom här. Läsglad som han är satt han en lång stund framför datorn och tragglade och stavade och läste alla namnen. De flesta kände han väl till. De andra frågade han om tills han listade ut vilka de var. ”Vad snälla alla är, mamma. Skriv det till dem! Och ta ett kort så de ser att jag inte sover längre!” Så nu gör jag det. Och mamman – hon blev också glad för all omtanke ska ni veta!

Filip ville förresten också att jag skulle berätta här att tandfén var på besök igen häromnatten… tand nummer två är tappad! Mitt under tandborstningen en kväll sprang Filip plötsligt iväg och spottade ut något i handen. Alvin tittade fascinerat på och sprang iväg han också och spottade i handen och i handfatet precis som storebror sin :)

Den här gången blev det dock ingen guldpeng. Filips kompis Adam hade sagt att om man lägger tanden under kudden i stället för i ett glas med vatten så lämnar tandfén en papperspeng. Och minsann, han hade rätt. En tjuga låg under Filips kudde på morgonen och jag kan lova det var en lillasyster som blev blek när hon förstod att tandfén varit i deras sovrum och dessutom LYFT på Filips huvud. ”Jag ska lägga alla mina tänder i ett glas – där NERE – när jag tappar dem”, sa Vilma.

Nu blir det skumbad för tre små lortgrisar och sen plättar till kvällsmat. I dag har jag och Alvin haft en riktig städdag. Huset glänser och bara väntar på att helgen ska komma - och med den mormor och morfar som ska vara barnvakter på lördag när vi hjälper våra vänner att ta sitt pick och pack för att byta sida på Vättern :( Ska dock bli riktigt kul att få agera flytthjälp och äntligen få beskåda deras nya, fina hem!

3 kommentarer:

Camilla sa...

En sådan goding han är!! <3

Erica sa...

Så skönt att han mår bättre!
Kram

SandraS sa...

Ja, vilken goding. Och du skrev om mycket goa saker i inlägget - fina inslag i vardagen. Och kul att Eriks födelsedag blev så mysig. Vi hann ju inte prata om det alls i helgen... Kramis!