måndag, maj 30, 2011

Mor lilla mor...

Vilken härlig dag jag fick i går! Det hoppas jag att all världens mammor fick för tänk så bra vi är egentligen. För att citera en känd låt så vore vi ju faktiskt ingenting om de inte fanns. Och våra barn vore ingenting om vi inte fanns. Sällan har väl de orden stämt så väl...

Jag sov räv när jag hörde resten av familjen försöka smyga uppför den knirrknarriga trappan. Alvin tjuvstartade sången men kom på sig själv, tvärtystnade och sa "sssccchh" och jag såg framför mig hur det skvätte om hans lilla mun. Vilma var också sjusovare så henne väckte killarna på vägen. Sen stod de där vid sängen. Storkillarna sjungandes. Alvin hurrandes och Vilma totalt yrvaken. Tidernas finaste Mors Dag-kort hade familjens pysslige storebror knåpat ihop - blommor till mamma . Texten är ju så söt att man nästan smäller av - "mos da". Och kolla in sista meningen: "Skriv dit namn" :)

Vilma hade gjort en för tiden typisk Vilmaskapelse. Papper i olika färger i lager på lager på lager. På ytterligare ett lager. Limmat och tejpat och klippt med små överraskningar under varje lager.





Och paket fick jag också. Med parfym! Så roligt och så länge sedan jag hade en sprillans ny flaska hemma.

Efter god frukost och mysförmiddag åkte vi till stan där mormor bjöd på restaurang. Sen följde mormor och morfar med hem och tårtfikade och - till barnens stora förtjusning - sov över! Måndagar jobbar både jag och Erik så den här gången var barnvakterna på plats redan när vi vaknade.

"I dag är det mormors dag", sa Vilma i går kväll där hon satt inborrad i morfars knä innan läggdags. "Och mammas. Och min. För jag har sååå många bebisar!" Och visst har hon det vår lilla Vilmis. En bättre dockmamma finns inte i hela världen.

Jag är så tacksam och lycklig att det är just de här tre små som firade mig i går. Att få vara deras mamma är en sanndröm. Varje dag. Kärleksfull, trygg och rättvis försöker jag vara och jag hoppas det är så de minns mig en dag då de själva är stora. Frågar ni dem nu blir nog svaret att mamma är snäll. Och rolig. Och kanske lite tjatig ibland :)


Inga kommentarer: