lördag, maj 21, 2011

Så sjuk...

Det är en ynklig Anna som knapprar fram det här inlägget. Så här sjuk har jag nog faktiskt aldrig varit i hela mitt liv så vitt jag kan komma i håg. Lagom tajmat också när man precis har börjat jobba men se det styr man ju inte precis över själv, och en magsjuk kollega vill nog ingen ha bredvid sig.

I tisdags eftermiddag kom huvudvärken tätt följd av värk i kroppen och den där känslan av feber på intågande. På väg hem höll jag på att däcka totalt vilket jag sedan också gjorde i soffan. Natten var frossande och öm och helsjuk och jag trodde naivt att jag inte kunde vakna sjukare i alla fall men det kunde jag visst det för efter frukosten, då kom magsjukan from hell. Och den är inte borta än... Fjärde dagen i dag och jag försvinner snart känns det som.

Första dagen var den mest intensiva jag upplevt. Med feber dessutom vill man ju helst bara ligga stilla men jag var istället uppe och sprang typ en gång i kvarten. Fick inte ens behålla en klunk vatten. Läget lugnade sig först dagen efter men det helmatta tillståndet byttes frampå kvällen mot att jag kände mig riktigt dålig. Det visade sig att jag hade alla symtom på uttorkning vilket i och för sig kanske inte var så konstigt.

Jag tycker ju att jag dricker och dricker och dricker men man behöver säkert så mycket mer än vad man tror. I går var det i alla fall något bättre. Den envisa i mig som ibland gillar kontraster tog då mitt livs skönaste dusch. Bytte senaste dagarnas mysklädsel mot min blommiga mormorsklänning (mest för att den inte satt åt kring magen) och sen hjälpte tant Anna sin Erik med att storstäda huset rent från alla bacillusker. Städade toaletter och bäddade rent. Tvättade typ miljoner maskiner tvätt. Lekte med barnen och höll ett kanske något högt tempo för mitt tillstånd.

Upptäckte sen plötsligt när jag gick förbi en spegel att mina ögonvitor var lite gula. En stund senare började det sticka i armarna nästan som att de somnade och så kliade det något vansinnigt inuti händerna. Nästan som mitt gravidkli mot slutet. När jag så tittade på dem såg jag att huden i handflatorna höll på att spricka upp (!) och jag insåg att jag kanske inte var fullt så frisk som jag hade inbillat mig. I går kväll och i dag ligger jag här igen med lite snabbare hjärtslag än vanligt. Bakslaget kom med buller och bång och jag är så trött på det här. Jag som ALDRIG ligger ner och vilar. Knappt ens när jag är magsjuk, åtminstone inte längre än någon dag, det funkar ju inte med barn heller. Men den här gången har jag inte haft en chans att göra något annat. Huvudet har varit på en annan planet och benen bär mig helt enkelt inte och jag törs inte tänka på hur många kilon som rasat.

Tänk, vissa skulle göra vad som helst för att bli av med ett antal. Andra skulle gärna ta emot några extra. Det som tycks som lyxproblem för den ene är problem för den andre. Vad smidigt det skulle vara om man kunde ha lite byteshandel bara. Du vill bli av med fem och jag vill ha fyra. Det löser vi, tack så mycket - det är jämnt så! Typ :)

Nåväl, det kunde vara värre såklart men nu är jag matt. Så orkeslös att jag inte finner ord. Undrar just vad det här är för monsterbacill? Och hoppas bara jag inte smittade någon på jobbet i tisdags... Erica, vi som åt lunch ihop och allt... Mår du bra? Samtidigt har ingen annan blivit sjuk härhemma. Ja, skumt skumt.

Nu ska jag försöka peta i mig lite lunch i alla fall. Det blir Proviva och skorpa - i dag igen. Yippeee! Inte ensidigt alls faktiskt... Är det någon som har tips får ni gärna dela med er!

6 kommentarer:

Anonym sa...

ohhh, stackare. LÅter verkligen riktigt jobbigt. Hua.
Ovan vid jobbacillerna:-)
Hoppas så att det går över nu och att du är friskare o kryare igen.
Tyckte att jag såg dig mindre än vanligt.
Tur i oturen ändå att Erik är hemma och slapp känna stress över att han inte hann med jobbet.
Sköt om er!
Kramar

Erica sa...

Usch då! Hoppas du känner dig mycket piggare snart!
Jag har inte blivit dålig så det behöver du inte tänka på och ha dåligt samvete över :) Även om jag när jag började läsa funderade över vilken dag det var vi hade ätit lunch egentligen ;)
Kram

M sa...

Nämen fy dina stackare, åka på sån skit nu. Inge vidare alls. Du är nog inte van vid alla jobb baciller.. =) Men hoppas du krya på dig nu och att övriga familjen slipper eländet. Saknar att vi aldrig hinner ses längre, måste försöka få till en lunch eller fika snart. Jag kan ju flexa lite nån dag och ta långlunch kanske.

kram Anna

Anna sa...

M..? blev lite fel..

SandraS sa...

Men kära nån! Här surfar man in för att kolla vad ni haft för er och så läser man detta! Galet!!! Stackars dig, blir lite orolig faktiskt! Lova mig att du tar extra hand om min Anna nu ett bra tag framöver. Det är nog inte lätt att hämta sig från något sånt här! Hoppas innerligt att du blivit bättre nu också! Bamsekram till dig! Vi hörs snart!!!!!

Sandra

Anna sa...

TACK fina ni för all omtanke! Ni är för goa :)

Erica - vilken himla TUR att du är frisk... verkar dock inte som att jag smittat någon och det är jag glad för.

Anna - en lunch skulle ju vara så himla mysigt. Får se om vi kan få till det bara - skulle det verkligen funka med långlunch för dig tror du?
Jag är på i så fall. Närsom - fast först när jag kan äta igen ;)