söndag, februari 12, 2012

Solig söndag

Vilken härlig dag! Strålande sol från klarblå himmel och jag försökte lapa åt mig den sköna luften med alla sinnen när jag drog killarna på varsin snowracer till pulkabacken i förmiddags. Det var länge sedan man kunde vara utan vantar en stund utan att händerna domnade och vi satt där på backens topp och mumsade i oss fika med värmande solstrålar på oss som sällskap - ljuvligt!

När Filip efter en stund träffade på en klasskompis gjorde Alvin och jag snöänglar och låg sen kvar där i snön med ansiktet mot solen och berättade sagor för varandra. "En gång, pöke, uuuhhhh. Otäck pöke, Alin pinga fott". Hängde ni med? Han sa typ såhär: "Det var en gång ett spöke, uuuhhhh. Otäckt spöke, Alvin sprang fort". Efter en sådan berättelse är han så stolt att han klappar händerna hysteriskt och visar upp hela tandraden varpå man får minst ett dussin pussar i hela ansiktet. Lille Alvin är så go att man nästan kan äta upp honom ibland :)
Erik och Vilma fick däremot stanna hemma då lillan hostar som en gammal farbror och dessutom nyser och är snorig på nytt... Var kommer allt ifrån? Dock var hon ganska hostfri och piggelin i går så hela dagen flöt på som planerat till hennes stora lycka. I dag däremot har hon varit lite skruttig så i morgon - tadaaa, då blir det VAB igen. Min tur denna gång och M Y S är det enda som är inplanerat för dagen!

Gick en runda i trädgården när jag la ut en trött Alvin och plötsligt kom en sådan stark vårlängtan över mig. Fåglar kvittrade, inte ett moln syntes på himlen och solen kastade så fina skuggor på allt. Där stod sandlådan, tom och täckt med snö och man vet att om bara några veckor pågår full aktivitet där. Åhh, vad jag längtar efter dripp-dropp och snödropp och öppen altandörr och glada barnskratt utifrån och rosiga leka-ute-kinder och vårblommor på bordet och fika på trappen... ja oj, vad jag plötsligt längtar!

Inga kommentarer: