fredag, april 20, 2012

En fotmacka någon?

När aptiten tryter eller när mackor bara plötsligt är "blä" och "inte" och "nej" brukar det alltid funka fint att hotta upp dem lite. Vi gör det inte ofta men när vi väl gör det blir det speciellt och lyxigt tycker barnen och så slinker såväl korvpålägg som bil - och fotformade mackor ner. Både en och två och tre och vips, så var alla mackorna i magarna utan det minsta trugande!

Det har varit mycket matfokus den här veckan. Lite som en rolig utmaning. När man funderar och piffar lite extra och det går hem hos de små krassliga. Så sant att man även äter med ögat då. Eller med fingret som ni ser i mitt potatismos här ovan ;) Säkra barnfavoriter har stått på bordet varje dag. Finns liksom ingen anledning att experimentera en vecka som denna. Till mellis har det varje dag blivit frysta frukter eller bär i någon form. Smoothie har alltid varit populärt här och går ju både snabbt och är smidigt att göra. Och så
farmors jordgubbsspecial såklart!

Här ovan finns förresten ett fel. Såklart. Omeletten var min. Bara min. Min fredagsfavorit när vi är hemma faktiskt. Då brukar vi passa på att värma något sparat från frysen till barnens lunch och jag gör en omelett till mig. Det är så himla gott och mättande och går dessutom så snabbt att göra. Erik har gärna i lite pesto och andra godsaker när han lagar men i dag fick det bli en helt naturell.

Hoppas er fredag är fin! Vi  har myst inne och tittat missnöjt på snön som fallit vågrätt utanför fönstret större delen av dagen... Nu väntar soffmys med stora godisskålen framför Let´s Dance!

Inga kommentarer: