söndag, juli 08, 2012

Fläta

Det där med att göra frisyrer är inte min starka sida. Tyvärr, för det är ju både roligt och fint att kunna variera håret. Något jag aldrig har kunnat göra är inbakade flätor och det har alltid känts som att alla i hela världen har kunnat det utom jag.

Nu har vi ju en liten minidam i huset som har ett stort intresse dels för kläder, dels för håruppsättningar av alla de slag. Festligt egentligen att en så liten människa kan ha så mycket idéer kring detta men då jag ju också tycker det är roligt är det bara att hoppa på tåget.

Så, en dag för några veckor sedan när lillan var lite krasslig och vi var hemma kollade vi steg-för-steg-filmer på Youtube i ämnet ”att göra en inbakad fläta” :) Ingen kan påstå att mina är vackra men jag har i alla fall förstått själva principen (utom i början för visst är det något som ser fel ut där?!) så nu får vi hoppas att övning ger färdighet!


I dag önskades en inbakad sned (!) fläta, och just ordet sned var väldigt viktigt. Kanske var det tur för mig då det inte gör så mycket om den sitter lite på trekvart sådär. Om en liten stund är vi bjudna hem till Eriks USA-boende kompis familj för att träffa såväl kompisen som hans vackra brasilianska fru och deras två sötnosar till döttrar. Och så kommer fler vänner med sina små, lyxigt för oss att få träffa delar av det sällskapet för andra gången på en vecka när det annars snarare dröjer ett år mellan tillfällena. Här hemma övas just nu för fullt på ord som ”Hello. My name is Filip, what´s your name?” och ”Bye, bye”. Gissa vem som tycker det hela är hur tokigt som helst och glatt härmar “Bajs, bajs” i stället?

På tal om fix och idéer. Vilmas naglar är nu målade i ett efter önskemål avancerat färgsystem med varannan gul, varannan lila på ena handen och så varannan lila, varannan rosa på den andra. Och mitt i allt råkade jag välta den gula flaskan på det vita toalocket men det vet inte Erik än så jag hoppas kunna få bort det med lite remover innan han läser det här ;)

En mysig, regnig söndagseftermiddag önskar jag er!

3 kommentarer:

Anna sa...

Jättefint ju! Var glad att du får göra frisyrer. Min lilla tjej vägrar ha både tofsar och spännen. Så tråkigt, hade ju varit lite kul.

Kram

Lina sa...

Hej vännen! Jag tycker att du ska vara mycket stolt över den. Du har övat sen sist ;) Själv är jag glad om jag klarar av att göra en vanlig fläta. Kram Lina

Anonym sa...

Amanda har väldigt bestämda åsikter om hur hon ska ha sitt hår och nåde mig när det inte blir rätt ;) Isabelle är också ganska bestämd men har lite lättare att förklara den tänkta frisyren än vad lillasyster har :)

Kram Erica