lördag, december 15, 2012

Decemberfrukost

Åhh, vad ljuvligt med en helt obokad dag! Det var så himla längesen och jag tror hela familjen har längtat efter detta även om vi mest sysslat med roliga saker då vi varit uppbokade på annat. Men ibland kostar även det roliga på i energi och eftersom de senaste två veckorna mitt i decembermyset varit lite tillbaka till hur det var för mig i september med huvudvärk, lite snurrigt huvud, illamående, näsblod och allmän sjukkänsla så är det nog läge att varva ner lite nu…

Vi tvingades ställa in ett mycket efterlängtat besök i går kväll men eftersom det var soffläge som gällde så var det nog trots allt rätt att skjuta på det. Och i dag vaknade vi upp till riktig snöyra och mysighetsfaktorn kan inte vara högre för en lördag mitt i julmånaden. Pepparkaksbak står på schemat och jag är den som kommer se till så att julmusik omger oss hela dagen :) Sen ska vi baka lite andra kakor och fortsätta ta det lugnt och njuta av allt det mysiga. Inne står nu också lådan med julsaker så i dag ska det som inte kommit upp tidigare få flytta in också!

På tal om mys och julstämning. Min frukostfavorit just nu är att blanda mild naturell yoghurt med en skvätt av denna krämiga med pepparkakssmak… Mmm, så gott! Och så glad jag blev över att hitta denna i kyldisken då jag ju de senaste åren avundats alla filälskare som kunnat njuta pepparkaksfilen. I år kom äntligen yoghurten och jag funderar på att släpa hem ett stort lager nästa gång vi handlar så jag får njuta hela långa julen!

Nej, nu ska vi leka arkitekter för en stund. Kavla och skära och grädda och troligtvis även bränna oss på sockret vid montering av årets pepparkakshus som inte blir Arlas vi gjort de senaste åren utan något som Erik skrev ut mallar till i veckan. Spännande!

Lova att ha en riktigt mysig lördag nu – titta på det vackra vita där ute, dra in dofterna och skråla med i julsångerna. Njut i stället för att stressa. Det är ju trots allt inte bara en dag vi ska fira utan bättre att låta hela den här månaden bli en njutning i sig på vägen mot julafton. Allt blir ju så mycket roligare då!

1 kommentar:

Viktoria sa...

Inge vidare att höra att det kommit tillbaka.
Håller tummarna för en fridfull jul.
Kram Viktoria