lördag, december 21, 2013

Lördagsgott

Hej på er i decemberkvällen!

I den mörka, kylslagna och ruggiga decemberkvällen ska jag kanske tillägga även om jag önskade att jag i stället hade kunnat skriva i den gnistrande, vita vinterkvällen där stora snöflingor dansar virvlande utanför fönstret... Jag lovar att upprepa de orden den dag det sker - OM det sker i år. Nåväl, om inte på den här sidan året så hoppas vi i alla fall på ett snöigt jullov. Måtte det vända snart det här milda, blåsiga, höstlika.

Tur då att det är så juligt och ombonat mysigt härinne! Hemma. Som ni ju vet har månaden varit brokig men efter ett nära sammanbrott i förrgår och en väldigt vimsig morgon i går har lugnet kommit till mig och det känns så skönt. Hoppas innerligt det håller i sig. Jag brukar i vanliga fall hålla lugnet och inte låta det hemska ordet stress ta över men det var precis vad som höll på att ske och jag visste på riktigt inte hur jag i går morse skulle ta mig upp ur sängen. Om jag ens kunde det. Jag har sakta börjat inse att jag den senaste tiden har pressat mig mer än vad som är nyttigt och när jag i går omöjligt kunde samla tankarna och få stopp på det snabbtåg som i en hisnande hastighet rusade runt i huvudet, då förstod jag att det var läge att stoppa. Att jag hade kommit till en gräns. Och jag är glad att det gick. Det var min och Alvins lediga fredag och den ägnade vi bara åt vad han ville. Baka :) Sen hämtade vi två jullovslediga storasyskon tidigt på skolan och gick hem och fortsatte vår mysdag med önskelunch, julpyntning och pepparkakskladdkaka framför julfilm på teven. Precis vad jag behövde tror jag. En dag nära mina små älsklingar. Sakta kände jag under dagen hur huvudvärken släppte och hela jag kändes lättare. Jag bestämde mig för att försöka finna mig i tanken på att jag inte räcker till och göra det bästa av det.

Det sköna lugnet har fortsatt i dag med småpyssel härhemma. Vilma och jag har startat en girlangklubb :) Ja, det är mycket klubbar nu i skolan och på förmiddagen efter att vi hade klippt en massa olika girlanger och målat dem bildades alltså en klubb! En massa köttbullar har vi också hunnit steka och så blev där visst ett besök i godisfabriken också.

Har inte hunnit tipsa om dessa gulliga små hus med sött innehåll som blev lördagsgodis här för ett par veckor sedan. De finns att köpa i de flesta mataffärer (jag tror jag betalade 20 kronor styck på Ica Maxi.) Innehållet är mer än vad våra barn är vana att få till lördagsgodis och redan där är det ett lyckat koncept :) Det festliga var att ingen orkade äta upp när de väl fick men oj, så uppskattat det var med något lite annorlunda. Husen har sedan använts till pyssel och innehållet då? Jo, där fanns allt från tablettask, till liten kexchoklad, till skumtomte till minipåse med bilar. Supermysig idé tyckte jag och det får nog bli ett hus till framöver på jullovet. Kanske varsitt till mamman och pappan också :)

Och med det tar vi kväll här. Mys i soffan med lite gott och en julfilm blir det snart till ackompanjemang av smattrande ösregn mot rutorna. Tur vi har världens finaste gran (ja, ni läste rätt. Gissa hur glad jag är?!) att vila ögonen på så vi påminns om vilken tid vi nu befinner oss i. Den bästa av dem alla. Juletiden.

Hoppas ni också finner julefriden och njuter av allt det underbara runt omkring!

Inga kommentarer: