torsdag, februari 26, 2009

En hel massa onödigt vetande om mig

Ja, alltså ni som egentligen inte har tid att sitta och läsa bloggar kan ju komma tillbaks hit i morgon eller så. Listor är inte vanligt förekommande här men är man sjuk och uttråkad så är man. Hittade denna och insåg att den skulle ta en stund att svara på så håll till godo, här får ni några nya sanningar om mig. Alla eventuellt listsugna, ta gärna över stafettpinnen så får jag massor att läsa :)

ACCESSOARER
Väska: Får man och kan man med att svara skötväskan?! För i så fall är det en chokladigt brun SkioHop som jag bär med mig i ur och skur. Fast inte när jag är utan barnen då förstås ;) När jag är iväg utan dem vilket inte är så ofta så har på senaste tiden faktiskt något så killigt som fickan fått förvara såväl plånbok som mobilen och bilnycklarna. Piffigt va? Inte särskilt men i alla fall ärligt svarat. För när jag tog fram min gamla favoritväska som jag alltid hade innan barntiden så kände jag mig plötsligt alldeles ”damig”. Skumt, jag som egentligen tycker väskor är kul. Hursom ska de helst vara ganska stora och över-axeln-bärbara. Såg nyligen en mörkbrun skitsnygg på Vila som jag gääärna skulle vilja strutta runt på stan med.

Plånbok: Ska jag vara ärlig igen? Lika så bra. Jo, hör och häpna. Året var 1997 (råkade först skriva 1907 men DÅ hade ni inte trott mig ;) ), och Erik och jag var på vår första gemensamma charter i Turkiet. Där köpte jag en (äkta) skinnhistoria som faktiskt hänger med än i dag. Den är liksom perfekt. Perfekt färg (mycket viktigt, brun är den då). Perfekt storlek. Lagom många fack. Den ÄR verkligen plånboken för mig och jag förstår inte hur och var jag ska hitta efterträdaren men kanske var det egentligen dags för länge sedan. Glömmer ju aldrig det där jag en gång läste om vilken bakteriehärd en plånbok är…

Solglasögon: De är stora, de är bekväma och de är… bruna!

TEKNIK
Mobiltelefon: Liten, guldig och vikbar. Nokia heter den ;)

Tv: Strax innan Vilma föddes bestämde vi att vi skulle köpa en platt historia. Några dagar senare gick det gamla monstret sönder och vi blev tvungna att få hem den platta historien snabbt. En stor svart men ändå smäcker Panasonic sitter nu på väggen i vardagsrummet och jag som vanligtvis inte är något teknikfreak är smått förälskad i den.

Dator: Som jag nyss sa, jag är inget teknikfreak och med en IT-arbetande andra hälft överlåter jag med varm hand allt som har med datorer att göra till honom :) En finns i alla fall där uppe, i vårt kontor. Och så en bärbar här nere som brukar stå i köket men ofta får följa med in i soffan på kvällen. Och märket spelar iiingen roll för mig. Bara jag kan skriva på den, blogga, surfa, maila och fixa lite med bilder. Då är jag nöjd!

BADRUM
Tandkräm: Sedan jag av snyggt-yttre-skäl köpte Vademecum i höstas är det faktiskt det märket som fortsatt följa med oss hem från affären. Fräsch och god och rengör förhoppningsvis där den ska. Måste här tillägga att Erik fick rådet av sin tandläkare att köpa hem en flaska fluorskölj vilket han också gjorde – i jumboflaska. Så nu gurglas det hejvilt, varje kväll (sånär som på de senaste dagarna då jag på grund av andnöd varit tvungen att hoppa. Tänkte inte på det den första igentäppta kvällen utan började gurgla som vanligt. Spottade i panik bara sekunder senare ut den blåa vätskan över hela handfatet då jag märkte att jag ju inte kunde andas överhuvudtaget med stängd mun)

Tvål: Ja, tack! Vi har dessutom en mycket tvålglad liten man i huset som gör åt flaskor på löpande band *pump pump* Just nu är Bliw i doften kärnmjölk & kamomill het här hemma. Annars gärna Palmolives i äppeldoft som ger härlig sommarfeeling…

Hårprodukt: Kombinationen Poker Straight från Lee Stafford och sen lite vax för att få ner alla ”bebishårstrån” som efter plattning spretar åt både höger, vänster och rakt upp. En liten dusch med sprayflaskan och voilá! Klar! Vid en ovanligt bad bad-hair-day eller vid tidsbrist är det dock tofs, desamma fast i plural eller flätor som gäller.

Huvudvärkstablett: Alvedon, vilken jag nu ätit maxdos av i snart en vecka…

Doft: Just nu är det då min julklappsdoft Amor Amor´s Tentation. Vill gärna skaffa en vår-sommarfräsch snart då jag nyligen gjorde en tuff gallring i parfymförrådet och nu endast har en kvar.

Hudkräm: Det här hade jag lustigt nog tänkt återkomma till i ett senare inlägg. Så länge är det Body Shop´s Bodybutter, helst i doften ”Shea”.

Till ansiktet: Garniers Ultralift. Funkar fint men här är nog den produkt jag egentligen skulle vilja lägga mer pengar på. Dock räcker mammaledigplånboken inte till allt man vill och då får till exempel ansiktet stå tillbaka ;)

Schampo: Inga lyxiga frisörprodukter här inte. Mitt hår känns ändå hopplöst trassligt de flesta dagar. L’oréals Elvital för färgat hår med tillhörande balsam i stora mängder är det som funkar bäst.

MAT OCH DRYCK
Mineralvatten: Njae, får jag välja blir det alltid iskallt kranvatten. Kan nästan må lite illa av vattenbubbel.

Vin: Inte så ofta nu för tiden men fylligt rött till kött är ju oslagbart liksom lätt vitt, inte för torrt, att snicksnacka över. Men som sagt – inte så ofta nuförtiden…

Bröd: Hade jag bara orken och tog mig tiden så är hembakat mitt svar. Älskar både doften av det och smaken av det äkta. Annars är Kornelle riktigt, riktigt gott – och osötat! För tillfället köper vi en hel del bröd på fiket i centrum.

Choklad: Gärna och mycket. Helst mörk. Mamma Sandra har för tillfället dragit in mig i Lindts Madagaskarträsket, den är ljuvlig…

HEMMA
Säng: Från Ikea med dubbla bäddmadrasser. Mjuk, skön och alldeles perfekt.

Lakan: För tillfället kör vi nästan samma hela tiden, med undantag för tvätt då förstås :) Fast då tvättas här direkt på morgonen så de hinner torka till kvällen. För tillfället snyggast och oerhört sköna i kvalitén. Har haft dem ett år nu och länge tänkt tipsa om dem faktiskt så jag passar på att göra det här. De heter Rips och kommer från Ikea (förstås). Vi har de beige och de smälter dessutom in så bra till vår säng och i vårt sovrum. När jag nu skulle länka till dem såg jag dock att de var borttagna på Ikeas hemsida. Skumt… Annars brukar det vara helvitt som gäller.

Porslin: Rörstrands klassiker Swedish grace i enklaste vitt.

FÄRDMEDEL
Bil: Saab 9-5, gråbeige till färgen

MEDIA
Magasin: Åhh, jag älskar tidningar men har tyvärr alltför sällan tid att läsa så mycket. Prenumererar dock på Family Living sedan lääänge. En klar favorit! Fick även en prenumeration på Mama i julklapp så nu har jag mycket lockande under soffbordet.

Dagstidning: Jönköpings-Posten. Blä, oerhört trist faktiskt och säkert den enda blaskan i landet som har fått för sig att våga vägra visa sina nyheter på webben.

Sajt: Mina favoritbloggar såklart!

ÖVRIGT
Frisörsalong: Klippoteket. Skulle nog inte våga gå någon annanstans än till "min" Lina!

Bank: En förkortning med tre bokstäver som börjar på S… någon som kan gissa ;)

Cykel: Knappt. Det här är ett projekt vi (jag) verkligen borde ta tag i. Den är gammal, grå och livsfarlig. Skulle aldrig få för mig att sätta en barnstol där bak och nu när vi har två som nog gärna cyklar med måste detta helt enkelt lösas.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju roligt att få ta del av så mycket onyttigt vetande om dig! Fast jag inser också vilken tid det måste ha tagit att fyllt i den digra listan.

Ler igenkännande både här och där!

Kramis

Anonym sa...

Verkligen en gedigen lista. Kul!
Kram Viktoria

Anonym sa...

Underbar lista! Jag kopierar och hoppas hinna fylla i den vid tillfälle :-) . Så kul att lära känna dig än mer! Kram

Anonym sa...

Rejäl lista - kul läsning!

Anna sa...

Vad kul att ni tyckte det var kul! Jag tyckte faktiskt också det var kul - att svara på frågorna och jag insåg med ens att det kan vara rolig onödig information att läsa om några år (även fast jag egentligen tycker det kan vara lite väl mycket "tonårstjejvarning" på listor av denna sort...!)

Kram på er!